Zoekterm onderzoek

Zoekterm onderzoek
Zoekterm onderzoek

Hoe belangrijk is een zoektermen onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is de eerste stap bij het verbeteren van de vindbaarheid van een website. Zonder de inzichten uit een zoekwoorden onderzoek weet je namelijk niet welke zoekwoorden belangrijk zijn om je website voor te optimaliseren.

Wat is een zoekwoorden onderzoek en waarom is het belangrijk?

Grote kans dat je het wel eens voorbij hebt zien komt, een zoekwoorden onderzoek. Maar wat is dat nou eigenlijk, en waarom is het zo belangrijk? Onze SEO specialisten leggen het je uit! Als je ooit een gesprek met een SEO-specialist hebt gevoerd is de kans groot dat je het woord “zoekwoorden onderzoek” voorbij hebt horen komen. Een zoekwoorden onderzoek staat namelijk aan de basis van een SEO strategie. Ook voor het inzetten van search engine advertising is een zoekwoorden onderzoek van belang. Voordat je advertenties gaat inzetten moet je namelijk wel weten op welke zoekwoorden je je advertenties gaat richten.

De pijlers van SEO

Je organische vindbaarheid verbeteren doe je door middel van SEO. Search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO is een verzameling van technieken die erop gericht zijn om je website te optimaliseren voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.

In een goede SEO strategie worden de drie verschillende pijlers van SEO meegenomen. De technische kant van de website moet in orde zijn, zodat niets de indexatie van de website in Google in de weg staat en de bezoeker een prettige gebruikerservaring heeft. Daarnaast dient de website kwalitatief goede content te bevatten die SEO vriendelijk is. Ook is een krachtig linkprofiel van belang.

Een zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd om de content van je website zo in te richten dat je optimaal vindbaar bent voor de zoekmachines. Daarnaast is goede content natuurlijk ook cruciaal voor een goede gebruikerservaring. Door middel van een zoekwoorden onderzoek bepaal je welke zoektermen relevant zijn om te gebruiken op jouw website en op basis daarvan pas je de content op de website aan. Onder content valt onder andere tekst op de website, maar content is meer dan dat. De definitie van online content is “informatie die je online met elkaar kunt delen”. Dat kan dus tekst zijn, maar ook video’s, geluidsfragmenten en foto’s.

Als mensen online op zoek zijn naar informatie, een product of dienst zoeken ze meestal via een zoekmachine. Wanneer jij wilt dat jouw website gevonden wordt als mensen zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, moet je weten waar mensen naar zoeken. Dat doe je met een zoekwoorden onderzoek.

Vaak komen uit een zoekwoorden onderzoek hele verrassende resultaten. Je gebruikt als specialist op een onderwerp vaak bepaalde woorden en vakjargon, maar als je gaat kijken hoe een consument naar hetzelfde onderwerp zoekt, krijg je soms hele andere resultaten. Juist om die reden is een zoekwoorden onderzoek belangrijk.